Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι είναι σχεδόν αδύνατο να αγοράσετε προπέλα από το διαδύκτιο.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι είναι σχεδόν αδύνατο να αγοράσετε προπέλα από το διαδύκτιο, χωρίς να μιλήσετε με κάποιον εξειδικευμένο πωλητή μας. Και αυτό διότι είναι πολλές οι παράμετροι στο σκάφος σας, που επηρεάζει η επιλογή της προπέλας. Για παράδειγμα, μια προπέλα επηρεάζει:
- την σταθερότητα πλεύσης του σκάφους
- τον χρόνο πλαναρίσματος
- την οικονομία καυσίμου
- την ταχύτητα του σκάφους
Στο κατάστημά μας θα βρείτε όλες τις γνήσιες προπέλες των εταιρών Quicksilver και Solas, οι οποίες μπορούν να καλύψουν κάθε μηχανή. Για την καλύτερη εξυπηρέτησή σας, θα χρειαστούμε τις παρακάτω πληροφορίες από εσάς:
- Αν η μηχανή σας είναι 2χρονη, ή 4χρονη
- Το βήμα (Pitch) της υπάρχουσας προπέλας
- Αν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα με την υπάρχουσα προπέλα (πλανάρισμα, ταχύτητα, κλπ)
Παρακάτω θα σας αναφέρουμε κάποια βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία πρέπει να γνωρίζετε για την επιλογή της κατάλληλης προπέλας για τη μηχανή σας και θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε βασικά ερωτήματα.
Τι σημαίνει Επιλογή της Σωστής Προπέλας;
Σωστή προπέλα είναι εκείνη που επιτρέπει στον κινητήρα να αποδόσει το μέγιστο αριθμό στροφών που προβλέπει ο κατασκευαστής του. Αυτό το επιτυγχάνουμε μετην επιλογή του σωστού βήματος προπέλας. Στην περίπτωση που ο κινητήρας αδυνατεί να πιάσει τα όρια του, τότε πρέπει να κατεβάσουμε το βήμα, ενώ στην περίπτωση που τα ξεπερνάει (ανεβάζει περισσότερες στροφές), πρέπει να ανεβάσουμε το βήμα.
Σε περίπτωση πάντως που το σκάφος το χρησιμοποιούμε για διαφορετικούς σκοπούς (για τουρισμό, θαλάσσια σπορ, κ.τ.λ.) συνιστάται να έχουμε δύο προπέλες διαφορετικού βήματος, την κατάλληλη σε κάθε περίπτωση.
Τρίφτερη, ή Τετράφτερη προπέλα;
Μια τρίφτερη προπέλα, προσφέρει υψηλές τελικές ταχύτητες, ενώ μια τετράφτερη παρέχει γρηγορότερο πλανάρισμα και πιο ομαλή πλεύση.
Δεξιόστροφη, ή Αριστερόστροφη προπέλα;
Όταν έχουμε έναν κινητήρα, σχεδόν πάντα χρησιμοποιούμε δεξιόστροφες προπέλες. Στην περίπτωση δύο κινητήρων, προτείνεται και η χρήση αριστερόστροφης ώστε να επιτευχθεί καλύτερος χειρισμός του σκάφους.
Διάμετρος
Διάμετρος της προπέλας είναι η διάμετρος του κύκλου που σχηματίζουν τα πτερύγια όταν περιστρέφονται. Η διάμετρος μας είναι σχετικά αδιάφορη για την επιλογή προπέλας.
Βήμα - Pitch
Το Βήμα (Pitch) παίζει τη μεγαλύτερη σημασία στην επιλογή της προπέλας για το σκάφος. Το Βήμα είναι η θεωρητική απόσταση σε ίντσες που διανύει η προπέλα σε μια πλήρη περιστροφή (λειτουργεί παρόμοια με το κιβώτιο ταχυτήτων στα αυτοκίνητα). Για παράδειγμα, μια προπέλα με βήμα 19, σε κάθε περιστροφή της, σπρώχνει θεωρητικά το σκάφος κατά 19 ίντσες, ή 48 εκ.
Cup
To Cup (όταν δηλαδή η οπίσθια κόψη του πτερυγίου στο τελείωμα της σχηματίζει μια μικρή 'κούρμπα'), έχει σαν στόχο τη βελτίωση της απόδοσης της προπέλας κάτω από ορισμένες συνθήκες. Μια προπέλα με Cup αποδίδει καλύτερα στις υψηλές ταχύτητες και είναι κατάλληλη για λειτουργία κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Οι προπέλες με Cup διατηρούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα νερό στην λεπίδα της προπέλας και προσδίδουν στον κινητήρα απόδοση και επιτάχυνση.
Rake
Το rake είναι η γωνία που σχηματίζουν τα πτερύγια της προπέλας με τον κορμό. Όσο μεγαλύτερο είναι σε μια προπέλα, τόσο καλύτερα αυτή συγκρατεί το νερό που εγλωβίζεται στα πτερύγια της με αποτέλεσμα να αποδίδει καλύτερα το έργο ώσης. Συνήθως τέτοιες προπέλες χρησιμοποιούνται σε σκάφη ελαφρά και γρήγορα με μηχανές ψηλά τοποθετημένες στον καθρέπτη.
Υλικό Κατασκευής
Τα πιο διαδεδομένα υλικά κατασκευής προπελών είναι το αλουμίνιο και το ανοξείδωτο ατσάλι.
Προπέλες Αλουμινίου
- Το αλουμίνιο είναι το πιο διαδεδομένο υλικό κατασκευής προπελών στα ταχύπλοα σκάφη αναψυχής. Οι αλουμινένιες προπέλες είναι οικονομικές ενώ η απόδοσή τους είναι ικανοποιητική. Δε διαβρώνονται εύκολα ενώ επισκευάζονται εύκολα και φθηνά. Το μειονέκτημα τους είναι η αυξημένη παραμόρφωση που παρουσιάζουν στις ψηλές στροφές με αποτέλεσμα την απώλεια έργου. Παρόλα αυτά, στις μικρές ιπποδυνάμεις οι παραμορφώσεις αυτές είναι αμελητέες και δεν έχουν σημαντική διαφορά με τις ανοξείδωτες.
Προπέλες Ανοξείδωτες
- Το ανοξείδωτο ατσάλι είναι το πιο σκληρό και άκαμπτο υλικό, από όλα τα άλλα που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή προπελών. Είναι πέντε φορές πιο δυνατό από το αλουμίνιο, με αποτέλεσμα οι ανοξείδωτες προπέλες στην παρατεταμένη χρήση τους να παραμένουν άκαμπτες και η απόδοσή τους να μη μειώνεται (όχι απώλειες έργου). Επίσης, τα πτερύγια τους γίνονται πιο λεπτά - πράγμα που συμβάλλει θετικά στην απόδοση τους - και είναι πιο ανθεκτικές στη διάβρωση. Τέλος, ένα μεγάλο πλεονέκτημα τους είναι ότι είναι σχεδιασμένες για συγκεκριμένους τύπους σκαφών και για συγκεκριμένες προδιαγραφές. Έτσι, αν θέλουμε υψηλές τελικές ταχύτητες, γρηγορότερες επιταχύνσεις, μεγαλύτερη απόδοση κ.τ.λ., η ανοξείδωτη προπέλα είναι αυτή που θα μας δώσει τη λύση. Συνήθως τοποθετούνται σε σκάφη με κινητήρες μεγάλης ιπποδύναμης.